Zondag, 21 oktober 2018

21 oktober 2018 - Kuta, Indonesië

Zondag, 21 oktober 2018

Het gezang van de moskee was vannacht minder luid en het leek wel of er minder moskeeën meededen. We werden wel wakker, maar niet zo heel lang. We worden rond half zeven opnieuw wakker en zijn allebei redelijk goed uitgeslapen. De verkoudheid bij Anne-Marie lijkt ook beter te worden. Gelukkig. Na het ontbijt nemen we afscheid van Pieter en Wil en hun dichter Cindy. De andere gasten vertrekken vandaag ook, dus ook van hen nemen we afscheid. We gaan vandaag met een auto met chauffeur naar Bali. De auto is een Suzuki APV en dit is een soort van minibusje met voor achterin heel veel ruimte. Dat is dus wel prettig. We vertrekken om acht uur en zijn zo’n twee uur rijden bij de veerboot. Het is onderweg niet zo druk, dus het gaat vlotjes. Ook bij de oversteek naar Bali gaat het vlot. Er vertrekt iedere 20 minuten een boot. De boten zijn niet zo heel groot. Er staan een stuk of acht vrachtwagentjes en evenzoveel personenauto’s op de boot. De open gaten worden dan opgevuld met scooterjes. Daarmee staat het benedendek helemaal vol. Wij lopen naar het bovendek en genieten er van het uitzicht. Als we terugkijken naar Java zien we een grote vulkaan boven de wolken uitsteken. Op zee zien we verschillende andere veerboten. Er zijn blijkbaar meerdere maatschappijen op deze oversteek actief. De ene veerboot oogt nog roestiger dan de andere. Gelukkig is de zee heel rustig. De oversteek duurt ongeveer een half uurtje. Daarna kunnen we weer gaan rijden. In het begin is het niet zo druk op de weg en gaat het erg snel. Het eiland Bali is grotendeels Hindoeïstisch. We zien vanuit de auto volop hindoeïstische tempels en beelden. Heel anders dan Java, waar de bevolking overwegend moslim is. Dat is overigens ook zo in de meeste andere delen van Indonesië. Indonesië is het het grootste moslimland ter wereld. Op een gegeven moment moeten we stoppen bij een politiecontrole. De agenten willen de bagage zien maar zijn niet echt geïnteresseerd. Toch blijven ze in discussie met de chauffeur. Anne-Marie begint zich al zorgen te maken. Uiteindelijk wordt er door de chauffeur geld gegeven aan de agenten en dan mogen we plots verder. Dit gaat altijd zo verteld de chauffeur ons. Maar is er dan een reden om te controleren vragen we aan onze chauffeur. De enige reden voor de controle is om geld te vangen zegt de chauffeur. Het is pure corruptie, maar als je niet betaald sta je heel lang langs de kant van de weg. Als we nog maar 50 km hoeven te rijden wordt het echt heel erg druk. Over deze laatste 50 km gaan we ruim twee uur doen. Het laatste stukje moeten we nog even zoeken, want de chauffeur weet niet precies waar ons hotel is. Google maps brengt uitkomst. We zien dat Bali veel toeristischer is dan Java. Om Java zagen we maar af en toe andere toeristen, maar hier zijn duidelijk heel veel toeristen. Om kwart over drie komen we aan bij ons hotel, The Patra Bali Resort &Villas. Bij het boeken hadden we gevraagd om een kamer op de bovenste verdieping. We weten dan zeker dat we geen overlast hebben van bovenburen. Het kamertype dat we hadden geboekt ligt echter op de begane grond. We krijgen daarom een gratis upgrade. In plaats van een deluxe room krijgen we een deluxe suite. Fijn zeggen we, dankjewel. De kamers zijn niet gelegen in een groot gebouw, maar in kleine gebouwtjes in een tuin. Per gebouwtje zijn er drie kamers. Wij hebben dus een kamer op de eerste verdieping. Als we op de kamer komen zien we dat we een enorme grote kamer hebben gekregen. We hebben een soort van woonkamer met een bankstel, een eettafel en een kast. Daarnaast is een redelijk formaat slaapkamer. De badkamer is op zijn beurt ook weer enorm groot. Totale oppervlakte 73 m2. Zo’n grote hotelkamer hebben we nog nooit gehad. De suite is zo groot dat er twee airco’s in hangen. Bovendien is hij enorm luxe en mooi ingericht. We zijn er helemaal mee in ons nopjes. Als we onze spullen hebben geïnstalleerd lopen we even over het terrein van het resort. Het is behoorlijk groot en dat is wel iets anders dan we de afgelopen dagen gewend waren. Het hotel ligt direct aan zee en het strand zit er prima uit. Het zwembad is behoorlijk groot en ziet er ook heel mooi uit. We hebben een tegoedbon gekregen voor een gratis welkomstdrankje en daar maken we dan maar gelijk gebruik van. Tevens reserveren we een tafeltje bij het Italiaanse restaurant voor zes uur. Als we een beetje een beeld hebben waar alles zich bevindt gaan we terug naar onze kamer om ons even af spoelen. We doen op ons gemak. We hebben tenslotte pas om zes uur gereserveerd. Als het bijna kwart voor zes is ziet Anne-Marie op haar telefoon dat het geen kwart voor zes is, maar kwart voor zeven. We zijn naar een andere tijdzone gereisd. Snel maar naar het restaurant dan. Sorry, we leefden nog in Java tijd. Geen probleem. Na de lasagne en de pizza lopen we nog even langs het strand en gaan dan terug naar onze suite. Walter schrijft het verslag en daarna lezen we nog even. Zo’n reisdag is best vermoeiend, dus we gaan op rijd weer slapen. We gaan er van uit dat we vannacht geen moskee zullen horen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carla:
    21 oktober 2018
    Ziet er weer uit als een heel mooi adresje! Genieten maar weer!
  2. Jose de Groot:
    21 oktober 2018
    Grappig! Zit ik op Reislogger reisverhalen over Indonesië te lezen omdat wij daar in 2019 heen willen gaan, kom ik jullie in één keer tegen 😃 . Mooie verhalen hoor! Geniet er nog van! Maarten & José de Groot
  3. Walter:
    22 oktober 2018
    Hey José.
    Dat is grappig. Als jullie info willen dan kom maar een keer op de koffie als wij terug zijn.
    Groetjes van Bali,
    Anne-Marie en Walter