Dinsdag, 9 oktober 2018

9 oktober 2018 - Bandung, Indonesië

Dinsdag 9 oktober 2018

We worden om zeven uur door de wekker gewekt. Dat is wat vroeg, maar zo kunnen we op ons gemak doen. We zijn maar heel even wakker geweest van de oproep voor het gebed rond vier uur. Het lijkt al te wennen dus. We gaan vandaag Jakarta verlaten en met de trein naar Bandung. Als we ons hebben gedoucht en aangekleed gaan we ontbijten. Het is erg druk in de ontbijtzaal. Na het ontbijt gaan we nog even de laatste spulletjes inpakken en nog even lezen. Om half tien checken we uit en nemen we afscheid van dit prachtige hotel. Met een taxi rijden we naar het treinstation. Als we op het perron aankomen komt de trein net aangereden. We moeten even wachten met instappen want er moet eerst schoongemaakt worden. We hebben kaartjes voor de executiv klasse. Dat is de meest luxe klasse en de rit van ruim drie en een half uur kostte ons slechts € 15 per persoon. We krijgen een enorme luxe zitplaats met heel veel beenruimte, koffie, thee, water en snacks. We kunnen onze telefoon opladen en we krijgen een film te zien. Belangrijker, we krijgen een prachtige rit door het Javaanse land. Eerst door het stedelijk gebied van Jakarta. We zien hoe de arme Javanen in eenvoudige hutjes vlak naast het spoor wonen. Als we de stad uitrijden vervolgen we onze route over het platteland. We passeren verschillende dorpjes, rijden tussen rijstvelden en soms door de jungle. De drie en een half uur zijn voorbij voordat we het in de gaten hebben. Precies volgens schema arriveren we in Bandung. Op het station halen we bij de automaat eerst onze boardingpasses voor onze volgende treinreis en gaan dan op zoek naar een taxi. Een Indonesisch stel helpt ons met dit alles op weg. De taxi rijdt ons in een half uurtje naar ons hotel, Prama Grand Preanger Bandung. Het is een luxe hotel van bijna honderd jaar oud in het centrum van de stad. Als we ingecheckt hebben gaan we eerst een hapje eten en daarna op zoek naar een bureautje om voor morgen een excursie naar de Malabar Tea Plantation te boeken. Tijdens de voorbereiding lazen we overal en hoorden we van iedereen die in Indonesië was geweest dat dit heel eenvoudig zou zijn. Het kan in ieder hotel en op iedere hoek van de straat. Eerst maar in het hotel vragen dus. Maar nee, ze bieden er geen excursies aan en ze weten ook niet waar we dan wel moeten zijn. Dan maar op iedere hoek van de straat gaan kijken. Na veel moeite vinden we een soort reisbureautje waar ze nog nooit van Malabar Tea Plantation gehoord hebben. Maar de vriendelijke man helpt ons wel vooruit. Hij geeft ons het telefoonnummer van Daniël van Exotic Java Trails. Anne-Marie belt naar Daniël en vertelt hem dat we een privé tour willen naar Malabar Tea Plantation.  Geen enkel probleem zegt Daniël en binnen drie minuten is het geregeld. We worden morgen om acht uur bij het hotel opgehaald. We zullen rond vijf uur terug zijn. De prijs valt ook niet tegen. Dat is uiteindelijk toch vlot geregeld.
Vervolgens gaan we aan de wandel. We lopen langs enkele oude Nederlandse panden naar Braga Street. Hier zijn volop restaurantjes en cafeetjes. We drinken een colaatje in een leuk cafeetje en lopen daarna naar een grote bekende mall. Het is een behoorlijk eind wandelen en het is erg druk op de weg. Het is tenslotte al donker als we er aankomen. De mall is erg groot, maar we vinden er eigenlijk niets aan. We eten een kleinigheidje en nemen dan een taxi terug naar het hotel. We doen nog een drankje in de bar en Walter schrijft het verslag. Terug op de kamer lezen we nog een beetje en gaan dan op tijd naar bed. Morgen moeten we weer vroeg op.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carla:
    9 oktober 2018
    Luxe trein hoor! En geen geld!