Maandag, 15 oktober 2018

15 oktober 2018 - Jogjakarta, Indonesië

Maandag, 15 oktober 2018

We hebben gisteravond voordat we gingen slapen de airco uitgezet en we zijn nu niet wakker geworden van de kou. Het was ook niet te warm. We hebben prima geslapen. Na het ontbijt vertrekken we om acht uur met de auto en dezelfde chauffeur als gisteren naar het centrum van Jogjakarta. We maken een korte stop bij het treinstation om de treinkaartjes voor morgen uit te printen. Dan gaan we naar het paleis van de sultan. De sultan heeft geen macht meer en heeft uitsluitend een ceremoniële functie. Hij woont zelf nog in een deel van het paleis. Het overig deel is een museum. Onze chauffeur loopt met ons door het paleis en vervult voor ons de functie van gids. Het paleis is wel aardig om te zien, maar niet heel erg bijzonder. Daarna gaan we met de auto naar de Prambanan. Dit is wel heel bijzonder. De Prambanan is het grootste hindoeïstische tempelcomplex van Indonesië. De tempels zijn ongeveer 850 n.Chr. gebouwd. Korte tijd nadat het complex was voltooid, werd het verlaten en begon het te vervallen. De reconstructie van het complex begon in 1918 en is nog steeds niet gereed. De renovatie van het hoofdgebouw werd pas in 1953 voltooid. Bij de aardbeving op Midden-Java in 2006 is het herbouwde Prambanan-complex opnieuw ernstig beschadigd geraakt. Na deze aardbeving is het complex een tijd gedeeltelijk gesloten geweest voor het publiek. Inmiddels is het grootste gedeelte van het tempelcomplex weer hersteld en opengesteld voor publiek.
Het gehele complex bestaat uit de grote hindoeïstische Prambanan tempels en de kleinere hindoeïstische Lumbung tempel en daarnaast uit de boedistische Sewu en Bubrah tempels. Maar de mooiste en de bekendste zijn toch de Prambanan tempels. We lopen daar dan ook als eerste naar toe. Het is hier bij lange na niet zo druk als gisteren bij de Borobudur. We kunnen bij een aantal tempels naar binnen. In de grootste staat een beeld van de hindoeïstische god Shiva en in de twee iets minder grote tempels staan beelden van de goden Brahma en Winsnu. We dwalen in en rondom de tempels en het fototoestel (lees: IPhone) maakt weer overuren. Het complex is prachtig. Ook de andere minder bekende tempels zijn erg mooi. Met name de boedistische Sewu tempel is ook erg indrukwekkend. We moeten hier wel iets verder voor lopen en dat is iets wat de meeste andere bezoekers niet doen. We kunnen daarom in alle rust door en over deze tempels lopen. Als we alle tempels hebben gezien kopen we nog even een souvenirtje en zoeken dan de auto weer op.
Om 13:00 uur zijn we weer terug bij ons hotel. We genieten weer van een heerlijke lunch en zoeken daarna het zwembad op. Het zwembad is gelegen in een prachtige tuin waar we na het zwemmen heerlijk met een boek tot rust komen. Aan het einde van de middag komt het stel uit Barneveld ons bij het zwembad vergezellen. We kletsen gezellig en besluiten samen te dineren. Na het eten gaan we rond half tien naar onze kamer. De tassen worden weer ingepakt, het verslag geschreven en dan nog even lezen. Vervolgens op tijd slapen.  Morgen vroeg weer op en dan met de trein naar Malang.

1. Carla:
    15 oktober 2018
    Mooie foto's en lekker eten zo te zien.